Thursday, May 9, 2013

Erti Sebuah Kehidupan



Dalam melayari bahtera kehidupan  ini macam-macam perasaan kita akan rasa dan lalui, ada kalanya kita rasa bahagia, gembira, sedih., kecewa, marah, geram,putus asa dan bermacam-macam-macam lagilah perasaan yang ada. Setiap orang pasti akan merasai perasaan sebegini dengan situasi yang berbeza. Tipu la kalau sesorang itu hidupnya gembira sentiasa tak pernah rasa sedih (untunglah kalau ada orang mcm nie). Hakikatnya perasaan-perasaan sebegitu lah yang mewarnai kehidupan kita. Yang mengajar kita tentang kehidupan. Dalam hidup ini kita takkan selalunya rasa gembira.Ada saatnya bila mana Allah menguji dengan sesuatu ujian, sebagai contoh masalah rumah tangga,masalah dengan kawan-kawan-kawan,masalah dengan bos dan bermacam-macam-macam lagilah masalah yang ada kita akan rasa sedih, putus harapan dan menyendiri. Bila mana kita bermuhasabah kembali sebenarnya ujian Allah itu ada hikmahnya..ujian-ujian yang mendatang menjadikan kita manusia yang tabah dan cekal dan membuatkan iman kita bertambah jika kita bersangka baik terhadap Allah.



Dalam menjalani kehidupan ini juga kadang-kadang kita berhadapan dengan pelbagai jenis manusia dengan pelbagai jenis kerenah..Adakalanya orang itu membuat kita rasa gembira, mengajar kita mentarbiah diri, memahami diri, sedih, membuat kita rasa putus harapan pun ada jugak (nie jenis orang yang suka nk menjatuhkan orang haish) ada jugak yang  innocent … ada jugak yang serius jer,kita cakap mcma xda perasaan like a robot..ada jugak yang selalu buat kita rasa “sentap” ada jugak orang yang tak tahu nak klafikasikan apa dan macam-macam lagilah perangai manusia. Hakikatnya manusia nie memang sifatnya bermacam-macam perwatakan.kalau semua orang sama jer wataknya tak best jugak hidup. Apa yang pastinya semua ini adalah hikmah dari Allah dan dari segi psikologinya bagaimana kita nak berhadapan dengan manusia-manusia seperti yang dinyatakan di atas?. Apa pon kena berfikiran positif.. jangan mudah melatah..bertindak jangan ikut emosi. Ambil pengajaran daripada setiap orang yang kita kenal sebagai sesuatu yang positif barulah hidup kita tak streees je kan.


Dalam menjalani kehidupan di dunia ni..kadang-kadang kita terlupa apakah matlamat hidup kita? Untuk apakah kita dihidupkan? Ke manakah kita selepas ini?. Persoalan-persoalan sebegini selalu kita lupa (termasuklah diri ini) dek kerana terlalu terkejar-kejar akan dunia sehinggakan meninggalkan amalan-amalan yang menjadi saham untuk akhirat kelak. Manusia itu sifatnya lupa..oleh sebab itulah kita kena selalu bermuhasabah. “Refresh” balik diri dan upgrade diri menjadi insan yang lebih baik. Seperti manusia biasa yang lain aku juga kadang-kadang selalu lalai dan alpa..hmm apa yang dikejar pon tak tahu..tup2 masa itu berlalu tanpa melakukan perkara-perkara yang memberi kebaikan kepada diri dan masyakat (huhu sedih). Ini lah hidup kena berjuang..berjuang melawan nafsu dalam mentarbiyyah diri...berjuang untuk menjadi hamba ALLAH yg TERBAIK..berjuang untuk meraih redhaNYA..berjuang untuk mengapai syurgaNya.

           Hakikat yang perlu difahami kehidupan ini penuh mesteri sebab kita tak tahu apa yang akan terjadi pada diri keesokan hari-minggu hadapan-bulan hadapan-tahun hadapan tetapi tak salah untuk kita membuat perancangan dalam hidup dan sebaik2 perancangan adalah perancangan ALLAH. Hidup ini juga kata orang ibarat roda,kadang2 kita di atas dan kadang2 kita berada di bawah..Disaat berada di atas bersyukurlah dan di saat berada di bawah juga bersyukurlah kerana kita masih diberi nyawa untuk hidup dan itulah kehidupan yg perlu kita tempuhi.


Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. 
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Allah swt
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. 
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati. 
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. 
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. 
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

 akhir kata Hidup Ini Indah Jika Kita Pandai Melakarnya

No comments:

Post a Comment

thanks a lot May Allah Bless you..have a good day