Friday, October 19, 2012

Belum tiba waktu itu




Assalamualaikum..Alhamdulillah saat ini masih diberi nikmat hidup,sihat dan masa lapang untuk menulis entri ini. Hmm kali nie aku nk cakap sikit pasal jodoh.hehe time macam ni tertiba plak aku terfikir bab jodoh nie..sejak akhir-akhir ini perkataan ini seringkali menerjah ke dalam kotak fikiran aku. Biasalah bila umur dah mencapai 23 tahun ni dan habis pulak belajar.haha Bukan apa asal jumpa orang-orang yang dikenali mesti soalan cepu mas ni keluar “bila lagi nak kawen” dan akan ada soalan lanjutan “tak dak boipren lagi ka? “hang nie memilih sangat kot” dan macam-macam lagi lah sehingga membuatkan fikiran aku jadi serabut nak tergelak pon ada jugak. Hadooi macam-macam. Pernah jugak aku bergurau dengan mak “Mak kakak nak kawen tolong cari calon sat kan orang tua-tua cakap pilihan ibu bapa ni berkat”sambil tersengih. Mak plak cakap “ish zaman la ni orang pakat caghi sendiri la” aku tergelak jer dalam hatitak serius pun sebenarnya..hahaha

Yang pentingnya sapo tak nak kawen?sapo xnak seorang suami yang beriman serta bersama-sama ke Syurga?sapo tak nak melahirkan anak-anak yang bakal meneruskan perjuangan Rasulullah?semua orang nak dan semua itu fitrah manusia. Jodoh ini rahsia Allah dan kita tak tahu bila waktunya kita akan bertemu dengan jodoh kita tu dan yang paling penting apabila tibanya saat itu adakah aku benar-benar telah bersedia untuk menempuh suatu alam yang aku kira penuh dengan cabaran..Perkara nie sangatlah serius. Ya sangaaaaaaaaaat serius!!! Tertiba teringat kata-kata adik lelaki aku “hmm kalau kawen nanti aku nak cari perempuan yang pakai purdah,nanti lepas kawen taklah aku ada masalaah sangat” dan tiba dia mengelamun seketika dan “tapi kan kakak depa mau ka kat aku ni? Aku tersenyum ja dengar kata-kata adik aku tu. Kesimpulan yang boleh aku buat semua orang mengharapkan jodoh yang terbaik buat diri mereka. Tak kiralah mereka itu jenis yang suka main-main tapi bila fikir soal jodoh dan perkahwinan mesti nak pasangan yang baik-baik sebab setiap orang mendambakan sesuatu yang terbaik dalam hidup mereka dan itu adalah fitrah. Dan..dan lepas kawen nanti tak akan tak ada masalah sebab itu adalah lumrah alam rumah tangga yang akan kita tempuhi kelak(cewah iya2 aku ni..hehe)

Hmm begitu juga aku mengharapkan bertemu seseorang yang boleh membimbing ke arah CINTA yang UTAMA (hmm layak kah aku) Jadi apa yang perlu kita buat mengharap je jer?TIDAK SAMA SEKALI!! tepuk dada tanya iman….huhuhu
Hakikatnya hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik buat kita dan apa yang bakal berlaku di kemudian hari itu juga adalah kehendak Allah. Walau apa pun kelemahan dan kekurangan pasangan kita itu nanti terimahlah dengan hati yang ikhlas kerana manusia itu tidak sempurna dan ketidaksempurnaan itu janganlah dicaci tetapi didiklah dengan baik.Bagi yang belum menemukan jodoh anda, sememangnya jodoh itu telah ditetapkan oleh Allah tetapi kita perlu berusaha umtuk mendapatkannya kerana Allah telah menetapkan jodoh yang bagaimana perlu dicari dan pilihan itu ada di tangan kita

 221. dan janganlah kamu berkahwin Dengan perempuan-perempuan kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk ugama Islam); dan Sesungguhnya seorang hamba perempuan Yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) Dengan lelaki-lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk ugama Islam) dan Sesungguhnya seorang hamba lelaki Yang beriman lebih baik daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (yang demikian ialah kerana orang-orang kafir itu mengajak ke neraka sedang Allah mengajak ke syurga dan memberi keampunan Dengan izinNya. dan Allah menjelaskan ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya).

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda:

“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))



~Kopi and pasta dari belog orang~
Tidak Ku impi…..

Tidak ku impi kau insan sempurna,
Kerna sedar kau jua sepertiku,
Mengheret gayutan masa-masa lalu,
Akibat kealpaan diri yang dulu,

Tidak ku harap engkau insan agung,
Diarak pujian maha melambung,
Ku akur kau jua sepertiku,
Cuba membaiki seribu satu kelemahan diri,
Natijah nafsu dan syaitan yang mengulit,

Tidakku perlukan serami bangsawan,
Menghambuskan aku dengan kemewahan,
Jauh sekali pangkat dan gelaran,
Yang cuma mulia dibibir manusia,
Tapi kosong di sisi ILAHI,
Mengangkat riya' dan takbur dipinggir hati,

Aduhai bakal suamiku.......
Ku impikan kau seadanya,
Meletakkan Allah dan Rasul sebagai matlamat,
Berusaha sepenuh kudrat,
Membahagiakan aku dan bakal zuriatmu berlandaskan syariat,
Moga redha rahmat ILAHI buatmu, aku dan bakal zuriat kita..
menjadi suratan hakikat…


Thursday, October 18, 2012

kerana aku punya Dia


Sepanjang korang masih bernafas ini pernah tak korang rasa yang hidup ini adakalanya membosankan,menyedihkan dan membuatkan korang rasa kosong je?kalau jawapannya adalah YA simpan dalam hati jer kalau TIDAK pun simpan jugak dalam hati..huhu Aku juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada perasaan-perasaan sebegitu. Kadang-kadang dalam perjalanan untuk mendidik diri menjadi hamba Allah yang lebih baik sering kali didatangi dengan berbagai jenis perasaan. Kadang-kadang  terleka seketika yang membuatkan diri terasa jauh dari Allah. Kadang-kadang bila sesuatu ujian datang menimpa diri aku rasa seolah-olah tidak kuat untuk menghadapi ujian itu dan menyebabkan hati ini sukar untuk memaafkan orang lain.(tapi biasalah perempuan kadang-kadang emosi mengatasi akal rasional)huhuhu

Walau apapun perasaan yang melanda diri..walau apa pun masalah yag dihadapi aku sedar aku hanyalah manusia biasa yang tak akan terlepas kesilapan dan ujian Allah. Walaupun hidup ini kadang-kadang terasa sepi,sedih, kosong dan perasaan-perasaan yang sewaktu denganya, ingatlah yang Allah sentiasa ada bersama kita kerana Dia ada di waktu kita sedih dan gembira..kerana Dia sentiasa memahami apa yang kita rasa. Perkara penting yang aku rasakan bila ada sesuatu ujian yang melanda diri, adalah aku sedar yang untuk mengapai Syurga Allah itu bukan mudah dan proses untuk mentarbiyyah  diri sangat memerlukan mujahadah yang tinggi.Jadi aku perlu kuat.



Ya Allah ampunkanlah diriku yang seringkali alpa
Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk aku menempuhi kehidupan yg penuh dengan onak dan duri ini
Ya Allah jangan Engkau palingkan aku setelah Engkau beri aku petunjukMu



                                             

                                            ~aku kuat kerana aku adaMu Ya Allah~

Friday, July 20, 2012

extra Boganza!!!!!!!!!!

Assalamualaikum semua!!



Selamat menyambut ramadan....tak ada benda nak tulis sebenarnya cuma nak ucapkan selamat menyambut Ramadan al Mubarak kepada ada SEMUA!!!!!!!!!!hehe

Semoga ramadan kali ini ramadan yang terbaik dari sebelum nie,

Sama-sama kita meningkatkan amalan ibadah kita dan semoga kita semua tergolong dalam kalanagan orang-orang yang mendapat rahmat dan keampunan Allah.

Akhir kalam semoga ibadah puasa kita diterima oleh Allah. Amiin

okeyh  jumpa lagi di lain waktu.





Monday, July 9, 2012

Mati itu Satu Kepastian


"Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati Mati"


Assalamualaikum..macam mana kehidupan hari ini?Bagaimana iman kita hari ini? Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah sentiasa.

Hakikat penting yang perlu kita ketahui dan kadang-kadang kita melupakannya adalah hakikat tentang kematian. Setiap kita yang bernyawa ini pasti akan mati cumanya kita tidak tahu kemunculan malaikat Izrail datang menjemput kita. Apa yang membuatkan kita lupa akan hakikat kematian ini adalah kerana terlalu lalai dalam mengejar dunia. Sibuk kerja pangkat..sibuk nak cari kereta baru..sibuk nak ada rumah besar..sibuk nak cari isteri2..sibuk dengan becinta..macam-macam sibuklah kita ini.Hmmm dalam kesibukan itu kita alpa tentang hubungan kita dengan Allah. Kita melupakan Nya yang selalu memberi nikmat kepada kita. Bila berlaku kesusahan dalam hidup seperti kata perpatah… sudah jatuh ditimpa tangga pula…baru la kita ingatkan Allah..hmm  tak nak..tak nak macam tu!

Jom kita bermuhasabah bersama kalau esok..setengah jam..dan saat ini malaikat Izrail datang menjemput kita apakah sudah cukup amalan kita?Apakah dengan amalan yang kita ada ini akan diterima oleh Allah?Macam manakah kita nak berhadapan dengan Allah sedangkan amalan-amalan di dunia ini hanyalah sekelumit?

Kematian itu apa?
 Suatu pengakiran 
Suatu Pemulaan
Pengakhiran dan permulaan? Ya. Suatu pengakhiran bagi hayat kita semasa di dunia. Dan suatu permulaan untuk perjalanan alam yang seterusnya.
Andai Kematian Itu Memilih Aku..

Adakah diri sudah bersedia? Adakah diri yang hina ini masih boleh tertawa sedangkan diri masih tercalit dosa-dosa yang banyak. Masihkah boleh tersenyum sedangkan masih banyak hutang dengan ALLAh Ta’ala?
Bolehkah diri memilih tarikh kematian? Sudah tentu tidak!
Andai Kematian Itu Memilih Aku..
Adakah diri sudah yakin amal yang dibuat selama di dunia cukup untuk dipersembahkan di hadapan ALLAh Ta’ala? Sedangkan semasa hayat ini, hidup sering melakukan kemaksiatan, lalai, alpa terhadap perintah-Nya.
"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan muslim.”
- QS ‘Ali Imran : 102
“Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun.”
- QS Al-‘Araf : 34
“Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka)? Dan janganlah mereka (menjadi) seperti orang-orang yang telah menerima Kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras, dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik.”
- QS Al-Hadid : 16
Janganlah kita menjadi seperti dalam firman ALLAh Ta’ala,
“Dan berikanlah peringatan kepada manusia terhadap hari (yang pada waktu itu) datang adzab kepada mereka, maka berkatalah orang-orang yang zalim: “Ya Rabb kami, beri tangguhlah kami (kembalikanlah kami ke dunia) walaupun dalam waktu yang sedikit, niscaya kami akan mematuhi seruan Engkau dan akan mengikuti rasul-rasul. (Kepada mereka dikatakan): “Bukankah kamu telah bersumpah dahulu (di dunia) bahwa sekali-kali kamu tidak akan binasa?”
- QS Ibrahim : 44

“(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: “Wahai Rabb-ku kembalikanlah aku (ke dunia). Agar aku berbuat amal soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan.” Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja.”
- QS Al-Mu’minun : 99-100

p/s: Selagi nafas dan nyawa masih berada di dalam jasad gunakanlah nikmat kehidupan ini dengan sebaik-baiknya (peringatan buat diri yang juga sering kali leka dan lalai)
video






Saturday, June 30, 2012

Aku dan UKM

Assalamualaikum...

Tertiba nak buat tajuk entri ni..hehe bukan apa hari paper last aku exam..s0 sekarang dah hooorey!!opss tesis tak siap lagi sebenarnya..huhu

hmmm pejam-pejam celik dah 3 tahun aku mencari ilmu kat UKM nie,rasa macam baru jer masuk dan join minggu mesra pelajar (yang entah hape2 tu)..tertiba ja rasa sebak pulak..huhuhu biasaalah pelbagai pengalaman suka dan duka aku tempuhi sendirian dan bersama-sama teman.Kat sini jugalah banyak mengajar aku erti kehidupan.Macam cabaran dan dugaan ditempuhi..dugaan untuk mentarbiyyah diri..dugaan dalam menuntut ilmu..dugaaan dalam mencari sahabat yang sejati, dugaan dengan sifat malas yang melampau-lampau dalam diri ni dan macam-macam lagilah..huhu

Rasa takut pon ada jugak  sebenarnya bila dah abis nie..bukan takut jer macam -macam perasaan ada gelisah,sedih,serabut,kosong..hmm entahlaah kenapa.Masa pantas betul berlalu dan aku dan habiskan 3 tahun hidup sebagai seorang mahasiswa fakulti Pengajian Islam Jabatab Pengajian Dakwah dan Kepimpinan(skema ja ayat). Pelbagai persoalan juga muncul dalam kotak fikiran aku ni..  apa yang aku dah belajar selama 3 tahun ni?ilmu yang aku belajar ni mampu ke aku aplikasi kat dunia luar nanti?layakkah kau nak mengajar orang nanti?Kadang-kadang rasa macam tak belajar apa pon.huhu hmm macam-macam yang bermain kat fikiran.

Apa pon hidup mesti diteruskan dan yang penting ilmu yang diperolehi perlulah diaplikasikan dalam kehidupan dan apa yang baik itu perlu disebarkan seperti mana Sabda Rasulullah S.a.w    "Sampaikan kepada umatku walau hanya sepotong ayat" (riwayat Bukhari) Jadi aku perlu mempersiapkan diri untuk menempuh dunia yang lagi mencabar di luar sana nanti (chaiyok-chaiyok)


nie la serba sedikit kenangan aku di UKM..

                                                               tadaaa...nie laa UKM (sikit jer la nampak hehe)




ha nie laa kawan-kawan yang sama berjuang dengan aku di UKM..hehe(ada lecture jugak)
 gambar ni masa kami (modul kaunseling) gi buat program kat budak-budak hendry gurney. (hmm kesihan tengok adik-adik kat situ walupun mereka pernah melakukan kesalahan tetapi niat untuk berubah tu ada.Mereka sangat-sangat memerlukan kekuatan spiritual yang kuat untu menempuh kehidupan bila keluar dari tempat ni nanti.)




ni jer la ghupa-ghupa muslimin2 yang ada dalam kelas(maklumlah lelaki makin pupus..hehe)


yang ni masa kita orang buat latihan Amali dakwah non Muslim kat   Tanah Gempur Johor



nie pon sama jugak masa latihan amali dakwah.hmm bukan mudah untuk menjadi seorang dai'e,macam-macam cabaran dan dugaan.walau apa pun dugaan dan cabaran itulah sumber kekuatan dalam meneruskan dakwah Rasulullah S.a.w


   ni pulak masa makan-makan (hmm nasib badan la sebab ceq tak makan seafood dan segaal jenis ikan-iakn ayaq tawaq)




p/s Apa yang baik itu jadikan teladan yang buruk tu buang jauh-jauh..okeyh

Thursday, June 14, 2012

Hidup Ini adalah Perjuangan





Hidup ini satu perjuangan!!!!
Perjuangan untuk jadi hamba Allah yang terbaik
Perjuangan untuk meraih redha Allah
Perjuangan untuk mendapatkan syurga Allah
Perjuangan untuk menyambung dakwah Rasulullah
Perjuangan untuk menjadi anak yang soleh
Perjuangan untuk mentarbiyyah kearah yang lebih baik
Perjuangan untuk melawan nafsu dan kehendak hati
Perjuangan untuk menuntut ilmu Allah


 Sesungguhnya hidup kita ini adalah satu perjuangan. Apabila kita memilih untuk berjuang  kearah kebaikan ini maka akan wujudlah segala liku-liku serta cabaran-cabaran yang seiring dengan perjuangan kita. Maka disini kekuatan mental dan spiritual kita sangatlah penting supaya apabila Allah titipkan sesuatu ujian  tidak mudah mengalah, berputus asa dan bersangka buruk kepada Allah.

Sesungguhnya dalam berjuang  untuk kebaikan ini tersangatlah susah,bermacam-macam perasan akan kita rasakan..rasa macam putus asa,terasa hidup ini seolah-olah tidak adil untuk kita,kadang-kadang juga kita tersasar dari niat asal iaitu mencari keredhaan Allah sehingga membuatkan kita tidak dapat seimbangkan antara dunia dan akhirat.Maka apabila terjadi perasan sedemikian cepat-cepat kita kembali kepada Allah.Sesungguhnya Allah tidak akan menguji seseorang hambanya jika hambanya itu tidak mampu.


Pejuangan itu ibarat TIRAM di lautan..
Dihiris pepasir TERCALARLAH ia..
Sungguhpun TERLUKA tetapi DIPENDAM
Sungguhpun PEDIH tetapi DISIMPAN
Akhirnya dibalas MUTIARA berharga



MODE:Muhasabah diri seketika..tarbiyyah diriku sesangatlah kurang..Dunia membuatkan diri aku kadang-kadang alpa dengan tujuan sebenar aku hidup di dunia ini.Apa yang diungkapkan kadang-kadang tidak selari dengan perbuatan.Ya Allah terlalu banyak dosa-dosanya ku dan kurangnya taubatku pada-Mu











Tuesday, June 12, 2012

Jodoh itu Rahsia Allah



Jodoh?perkataan yang kadang-kadang memuatkan orang tidak tidur malam memikirkannya.Macam-macam perasaan timbul bila fikir soal jodoh ini. Ada yang berserabut..ada yang tercari-cari..ada yang tidak tahu yang mana satu jodohnya(terlalu banyak pilihan hehe) ada yang tersenyum sipu kerana sudah bertemu dengan jodohnya dan ada juga yang jenis tidak kisah..biarlah aku bahagia jer tanpa pasangan..ada jugak yang malas fikir..hmmm kalau ada tu adalah kalau tak da nak buat macam mana. Macam-macam persoalan timbul “aku ni tak cantik/hensem ke sampai takde orang nak kat aku?hmmm bila la agaknya jodoh aku nak sampai?hadooi duit dah cukup ni jodoh pulak takde..aku tak suka kat someone tu tapi tak yakin la pulak dia tu jodoh aku?”dan macam-macam lagilah persoalan timbul dalam fikiran kita.
Apapun persoalan dalam fikiran dan di benak hati hakikatnya jodoh itu adalah rahsia Allah dan tiada siapa pon yang mengetahui siapa,di mana,bagaimanakah jodohnya itu.Bila tiba waktunya yang telah tertulis maka akan ketahuilah siapa jodohnya. Sekuat mana kita merancang dengan orang yang kita cintai dan jka dia bukan jodoh kita maka siapalah kita untuk memilikinya. Setinggi mana impian kita untuk memiliki pasangan yang diimpikan (nak hensem macam shahrukh khan,lee Min Ho,aoran aziz cantik macam prety zinta,song hye kyo,Lisa surihani) jika ditakdirkan oleh Allah bukan sebegitu jodoh kita maka itulah rupanya jodoh kita. Kadang-kidang kita merasakan bahawa lelaki atau wanita itu baik untuk kita tetapi ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah beri apa yang kita PERLU dan bukan apa yang kita MAHU.





Sekuat mana kita setia.
Sehebat mana kita merancang.
Selama mana kita menunggu.
Sekeras mana kita bersabar.
Sejujur mana kita menerima dirinya.
Jika takdir Allah menentukan yg kita akan bukan dgn dirinya.
Kita tidak akan bersama dgnnya.
Jika Allah telah menulis jodoh kita dgnnya.
Kita tetap akan bersama dirinya.
Kerana tulang rusuk dan pemiliknya takkan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yg tepat menurut ilmuNya, insya-Allah.
Tiada yg kebetulan melainkan semuanya telah dirancang.
Dan yg sebaik-baik merancang itu adalah Allah S.W.T





~ Ya ALLAH, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMU ~






Sunday, May 27, 2012

Apabila Bidadari Mencemburuimu..


Dunia adalah perhiasan dan Seindah perhiasan dunia adalah wanita Solehah


Assamualaikum w.b.t dan semoga kita semua berada di dalam rahmat Allah hendaknya.ok!!entri kali ini nak cerita pasal tajuk kat atas tu lahh..hehe

Hmm..macam mana pulak bidadari boleh mencemburi wanita di dunia ini?dan adakah kita termasuk wanita-wanita dicemburi oleh bidadari?Sebenarnya bidadari mencemburi wanita-wanita solehah di dunia ini.

Apabila hati diserahkan kepada Allah, kekallah wanita dengan asal penciptaannya iaitu penyejuk mata dan hati.Apabila wanita terus mengikatkan hati kepada zat yang menjadikannya, kekallah ia sebagai perhiasan yang dijaga rapi. Redup wajahnya mengundang pembelaan dari hati yang menjadi hamba Tuhan dan kerendahan hati yang tunduk kepada syariat meletakkan ia sentiasa dalam keredhaan dan perlindungan dari Zat Yang Maha Agung. Inilah wanita sejati bergelar wanita solehah seperti yang digambarkan oleh Rasullullah:

"Dunia adalah perhiasan dan seindah perhiasan dunia adalah wanita solehah"

Sesungguhnya bidadari sangat mencemburi kesolehan wanita di dunia ini dan di akhirat nanti bidadari sanggup menjadi khadam kepadanya. Oleh itu kepada wanita-wanita diluar sana juga buat diriku yang bergelar wanita hiasilah akhlak dan peribadimu selaras dengan tuntutan Al-Quran dan Al Sunnah sesungguhnya ganjaran yang besar menanti kita di akhirat nanti. Jangan mudah terpengaruh dengan godaan dunia. Sesungguhnya dunia ini hanya sementara dan yang akan kekal abadi adalah di akhirat sana.

Wanita nie banyak fitnahnya seperti mana hadis Rasulullah s.aw
“Tidaklah aku tinggalkan selepasku akan fitnah bagi lelaki yang terlebih besar daripada fitnah wanita”

Jadi sama-samalah kita menjaga diri kita,jagalah aurat dengan sempurna kerana aurat itu maruah kita.hmmm sebut pasal aurat nie nak cerita lah sikit...Kadang-kita kita selalu nak ambik tau pandangan manusia pada kita. contohnya
“Kalau pakai tutup-tutup semua ni tak cantiklah orang teng0k”
“nanti orang cakap aku ni tak up 2 date la pulak kalau tak ikut fesyen nie”
Pastu mula kita singkatkan tudung,ketatkan baju dan sebagainya. Ingatlah di padang masyar nanti Allah tak akan tanya pandangan orang lain untuk tentukan kita masuk syurga ke neraka.


Jadi sama-samalah kita menjaga aurat kita dan aurat itu tidak terbatas pada tubuh badan kita saja malah tinkah laku dan percakapan juga aurat. Sama-sama juga kita berubah ke arah yang lebih baik dan berusaha ke arah menjadi wanita yang solehah 
dan hamba Allah yang dicintainya





sesungguhnya diri ini terlalu banyak kekurangan masih banyak yang perlu diperbaiki jauh sekali untuk dicemburi oleh para bidadari..










Monday, May 21, 2012

dilema Cinta Ilahi

Salam semua!!!tertiba rasa nak post lagu nie..by forheart



"Puas kucoretkan kata cinta ini,
beriringan kata seindah bicara,
lautan api telah pun ku selami,
namun geloranya tetap sama.

Oh Tuhan,di manakah CINTA-MU,
Oh Tuhan,di manakah RINDU-MU,
dan ke manakah REDHA-MU,
ke manakah RESTU-MU.

dilema CINTA ini merunsingkan hatiku,
kuharapkan CINTA-MU ILAHI...
dilema CINTA ini merunsingkan hatiku,
hanya tuk dapatkan RAHMAT dari-MU...."

Sunday, May 13, 2012

Best Friend 4 eVer!!!!!!!!!!!!!!!






Assalamualaikum semua


hmmm lama tak update belog aku nie...haha sibuk sikit di tambah dengan malas tambah lagi line tenet kat bilk saaaaaaaaaaaaaangat lah lembab so bersarang la belog aku nie...hik3


Jadi nak cerita apa jer kat sni nie?hmmm fikir sejenak.ok lah nak cerita pasal sahabat lah..bestfriend forever..hehe korang ada kawan baik@sahabat sejati@bff@kawan sehidup semati @apa-apa jerlah istilah yang sewaktu dengannya..Apa pon sahabat yang baik itu adalah yang ada dengan kita sewaktu kita senang dan susah..sekarang cer kita fikir siapa yer sahabat baik kita?ada tak kita dengan dia sewaktu dia sedih?ada tak kita disamping dia disaat dia perlukan teman untuk meluahkan rasa?ada tak kita disamping dia di saat dia perlukan nasihat dan kata-kata semangat?


Memiliah sahabat nie sangat penting sebab sahabat yang baik akan membawa kita ke jalan yag Allah redha dan akan selalu ingatkan kita bila kita terleka. Tapi nak mendaptkan kawan macam tu kadang-kadang agak susah..sebab kawan sewaktu senang sangat banyak tapi yang betul-betul ada dengan kita sewaktu susah sangatlah kurang. 


Kita nak kawan kita faham kita tapi kita tak pernah nak faham perasaan dia,kita nak kawan kita jadi pendengar yang setia setiap kali kita berbicara tapi kita tak pernah nak dengar bila kawan kita nak meluahkan rasa.Kita nak kawan kita ada sewaktu kita kesusahan tapi bila kawan kita kesusahan kita no respon jer.kadang-kadang kita tak pernah pon tanya kawan kita ada masalah atau tidak sibuk asyik nak fikir pasal diri sendiri.Lagi satu kita sangat rapat dengan kawan kita tapi bila dah ada buah hati kawan ke mana..dan bila patah hati cari balik kawan tu..hmmm harap kita tak macam tu yer..hehehe jangan selfish..kita tak boleh hidup dengan sendiri kat dunia nie..perlu ada teman2 yang ada untuk menceriakan hidup kita..yang ada untuk ingatkan kita.


“Seandainya engkau bertemu seorang kawan yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukan atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, menegur kelemahanmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan, ketahuilah bahawa dia bukanlah seorang kawan tetapi seorang saudara & sahabat sejati yang sukar di cari ganti…”


Rasulullah saw pernah berpesan: “Agama seseorang itu terletak di atas agama atau jalan yang dipilih oleh rakannya”. Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dalam memilih siapa yang harus dijadikan sahabat.

Apakah ciri-ciri sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut :


§  Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.

§  Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.

§  Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.

§  Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.

§  Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.

§  Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;

§  Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.

§  Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu.

§  Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu.

§  Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu.

§  Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.
§  Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

TUHAN aturkn antara kita 1 pertemuan ditetapkn 2 hati. Dalam 2 hati diberikn 3 rasa :
SAYANG, KASIH & KASIHAN. Dalam 3 rasa itu dselitkn 4 tujuan:
BERKENALAN, BERTEMAN, BERKAWAN, & BERSAMA. Dalam 4 prkara itu tersembunyi 5 perkataan, iaitu:
TEMAN BAIK SELALU DI SISI. Dalam 5 prkataan itu trsmbunyi 6 impian iaitu :
SAYANG,KEKAL,SETIA,MNGERTI,MENGHARGAI,& MENGINGATI. Dalam 6 impian itu trsimpul 7 huruf keramat iaitu :
“SAHABAT”.








P/S : Jika sahabatmu melukakan hati, lukislah di awan agar ia cepat berlalu pergi…Jika dia membuat kebaikan, pahatlah di atas batu agar ia kekal sepanjang kehidupan.