Thursday, January 5, 2012

I Love You!!!Forever and Ever


I got this comment from MyCommentCodes.com

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua,
Apa khabar hari ini?sihat ke?macam mana iman kita hari ini?semakin bertambah ke?Harap-Harap semuanya baik-baik belaka ye

          Ok..hmm entri pada kali ini saya nak cerita sikit pasal cinta..semua orang suka kan kalau sebut pasal cinta ini,yang mengantuk pon boleh celik mata bila dengar tentang cinta.Biasalah bila umur dah meningkat dewasa ni kan persoalan cinta ni sentiasa bermain di minda,jangan di katakan kita yang dewasa ni budak-budak tadika pon dah pandai bab cinta-cinta.Apa orang puteh kata "love you"..haha jangan main-main..dah pandai budak-budak sekarang kalah kita..Tapi  bukan pasal budak tadika yang nak difokuskan kat sini..oklah berbalik kepada tajuk perbincangan kita(perbincangan ke?aku sorang jer yang menaip nie ha)

       Seperti mana yang kita tahu cinta ini adalah fitrah manusia,bila disebutkan fitrah ni kiranya ia adalah sesuatu perkara yang ada dijiwa kita.tipulah kalau ada orang cakap dia tak suka cinta-cinta nie sebab kalau ada orang yang cakap macam tu mesti tak normal tu,kira lawan fitrah dia la.

     Jadi apakah cinta yang sebenarnya?Apa yang orang lihat bila sebut pasal cinta nie?hmm bila sebut pasal cinta nie mesti ada orang akan cakap cinta nie mesti keluar berdua-duaan,pegang tangan,waktu birthday dia kita bagi hadiah,kita cakap kat dia “I LOVE YOU” “YOU LOVE ME” dan mesti lelaki perempuan.itulah pendefinisian cinta yang selalu kita dengar.Cinta ini sebenarnya mempunyai makna yang sanga luas.Tapi bukan itu yang nak saya fokuskan..Apa yang nak difokuskan apa yang sebenarnya kita patut namakan cinta.




I got this comment from MyCommentCodes.com

Di sini saya berikan satu analogi.Contohnya ..saya ada seekor kucing dan bayangkan kucing itu kekasih saya.(analogi jer yer)pastu saya cakap kat kucing tu “comel I love you very much”pastu saya sepak-sepak dia tak cukup dengan sepak saya cabut-cabut bulu dia(kejam giler)jadi betul tak apa yang saya cakap kat comel saya tu?saya cakap yang cakap cintakan dy tapi saya sepak-sepak  dia.Jadi berdasarkan apa yang saya buat tu..korang rasa betul tak saya cintakan comel tu?Mesti korang cakap tak kan?cinta apa macam tu kan?
http://c.gigcount.com/wildfire/IMP/CXNID=2000002.0NXC/bT*xJmx*PTEzMjU3OTY4Mzg*MTUmcHQ9MTMyNTc5Njg1MDc*OCZwPTI2OTIxMSZkPSZnPTEmbz*1OWJmZTFhNzczZjQ*NTdmOTZi/MmFhZDcxZjg4OTNhYQ==.gif
        So kat sini saya nak bawa kita semua kepada hakikat yang kita tak berapa nak nampak.Kita cakap kat boyfriend/girlfriend kita yang kita cintakan diorang sangat tapi kita tak nampak yang hubungan cinta kita tu membawa kita ke neraka Allah.Kita melanggar syarak dalam hubungan kita dengan dia.Ada orang tu sampai pegang-pegang tangan lagi walaupun belum berkahwin.Bukankah itu sebenarnya melanggar syarak dan mendatangkan dosa.Dosa ni kalau kita tak bertaubat maka ia takkan hilang,malah ada orang bangga lagi dengan dosa dia siap berzina lagi,kononnya nak membuktikan cinta mereka,sanggup gadaikan segala-galanya.Bukankah itu membawa kita ke neraka Allah S.W.T.Jadi apakah itu cinta?????Apabila kita buat sesuatu yang membawa kita dan pasangan kita itu ke neraka Allah adakah itu kita namakan cinta?Berbalik kepada anologi tadi yang mana saya cakap kat kucing saya yang saya cinta kat dia lepas tu saya sepak-sepak dan pijak-pijak itu korang cakap bukan cinta..jadi bagaimana kita sebagai manusia, bercinta, dan tidak menjaga batas-batas yang telah Allah tetapkan.Oleh itu kita muhasabah balik adakah cinta kita itu berada pada cinta yang hakiki.Cinta yang Allah redha.Cinta yang hakiki ni adalah kita hendak bersama-sama dengan orang yang kita cinta itu ke Syurga Allah.Nama pun cinta kan mesti nak yang terbaik,best-best belaka dan kita mesti tak nak melukakan hati orang yang kita cinta tu.Jadi apakah azab yang lebih dasyat lagi daripada azab api neraka Allah.Apakah luka yang paling parah lagi melainkan luka ketika kita dapat di neraka Allah.Hmm kalau kita bawa kita dan pasangan  kita ke neraka Allah..bukankah itu maksudnya kita tidak cintakan dia?

          Saya berikan lagi satu analogi .Cinta ni sebenarnya ibarat garam dalam masakan.Garam ni seperti mana yang kita tahu ia sangat masin.dan takde orang makan garam macam makan nasi kan?kalau ada yang cuba makan garam macam makan nasi tu memang tak sayang nyawa lah.huhu..ok sambung balik cerita..jadi bagaimana sesuatu makanan itu boleh jadi sedap dengan garam?sebabnya garam yang asalnya masin itu kita guna dengan kadar yang tepat ..apa orang kata?garam secukup rasa?ha macam tu lah jugak lah cinta..Cinta sebenarnya tidak bagus jugak ia melalaikan,mengasyikkan apa lagi ciri -ciri cinta?yang tu jerlah..tapi bila cinta itu kita ambil  dengan kadar yang tepat seperti garam dalam makanan (cecukup rasa)maka cinta juga perlu demikian.Barulah cinta itu akan menjadi cinta yang bermanfaat dan menenangkan jiwa.Ok disini kita perlu perhatikan bagaimana kita perlu mencari jalan-jalan cinta yang sebenarnya...dengan mencari apa cinta yang Allah redha.apakah cinta yang Allah larang,apakah cinta yang Rasulullah tetapkan untuk kita.

        Seperti garam dalam makanan kalau terlebih garam apa jadi dengan makanan?mesti masinkan pastu ada orang nak makan?..last-last buang macam tu ja.Macam tu jugak lah cinta kalau terlebih sangat apa yang terjadi?ada orang bila bercinta ni sampai tinggal study asyik bergayut jer,ada juga sampai melupakan Allah,itu yang tidak boleh tu...jadi dimana kehidupan kita yang sebenar?Hatta bercinta tu pon kita kena tengak balik adakah cinta kita itu berdiri atas landasan yang Allah redha.
       
         Jadi bersama kita bermuhasabah diri kembali..kita lihat balik hubungan kita..cinta kita..kita baiki balik cinta kita tu.kembali kepada Allah.Biar cinta kita tu terbina diatas keimanan dan terjaga atas pagar-pagar syarak.Barulah cinta itu membawa kita ke Syurga Allah.Sebelum berakhir suka saya nak kaitan dengan isu-isu remaja sekarang yang mana bila bercinta ini sanggup mengetepikan keluarga,sampai ada yang sampai lari dari rumah gara-gara family tak merestui hubungan.Ada juga yang sanggup menggadaikan maruah diri demi pakwe tercinta dan lepas tu mengandung dan bila mana mengandung takut nak bagi tahu keluarga dan akhirnya mengambil keputusan menggugurkan anak atau membuang anak.Hal ini yang merunsingkan umat Islam hari ni khususnya di Malaysia tercinta ini.Bila mana kita tidak faham erti cinta yang kita ungkapkan itu dan cinta tersebut tidak disandarkan kepadaAllah.Sangat menyedihkan.

                                 ~Cinta kepada Allah lah cinta yang teragung~
  

No comments:

Post a Comment

thanks a lot May Allah Bless you..have a good day