Thursday, June 14, 2012

Hidup Ini adalah Perjuangan





Hidup ini satu perjuangan!!!!
Perjuangan untuk jadi hamba Allah yang terbaik
Perjuangan untuk meraih redha Allah
Perjuangan untuk mendapatkan syurga Allah
Perjuangan untuk menyambung dakwah Rasulullah
Perjuangan untuk menjadi anak yang soleh
Perjuangan untuk mentarbiyyah kearah yang lebih baik
Perjuangan untuk melawan nafsu dan kehendak hati
Perjuangan untuk menuntut ilmu Allah


 Sesungguhnya hidup kita ini adalah satu perjuangan. Apabila kita memilih untuk berjuang  kearah kebaikan ini maka akan wujudlah segala liku-liku serta cabaran-cabaran yang seiring dengan perjuangan kita. Maka disini kekuatan mental dan spiritual kita sangatlah penting supaya apabila Allah titipkan sesuatu ujian  tidak mudah mengalah, berputus asa dan bersangka buruk kepada Allah.

Sesungguhnya dalam berjuang  untuk kebaikan ini tersangatlah susah,bermacam-macam perasan akan kita rasakan..rasa macam putus asa,terasa hidup ini seolah-olah tidak adil untuk kita,kadang-kadang juga kita tersasar dari niat asal iaitu mencari keredhaan Allah sehingga membuatkan kita tidak dapat seimbangkan antara dunia dan akhirat.Maka apabila terjadi perasan sedemikian cepat-cepat kita kembali kepada Allah.Sesungguhnya Allah tidak akan menguji seseorang hambanya jika hambanya itu tidak mampu.


Pejuangan itu ibarat TIRAM di lautan..
Dihiris pepasir TERCALARLAH ia..
Sungguhpun TERLUKA tetapi DIPENDAM
Sungguhpun PEDIH tetapi DISIMPAN
Akhirnya dibalas MUTIARA berharga



MODE:Muhasabah diri seketika..tarbiyyah diriku sesangatlah kurang..Dunia membuatkan diri aku kadang-kadang alpa dengan tujuan sebenar aku hidup di dunia ini.Apa yang diungkapkan kadang-kadang tidak selari dengan perbuatan.Ya Allah terlalu banyak dosa-dosanya ku dan kurangnya taubatku pada-Mu











No comments:

Post a Comment

thanks a lot May Allah Bless you..have a good day