Saturday, December 27, 2014

T.E.R.S.E.D.A.R

Assalamualaikum...

KISAH 1

Entah kenapa tertiba ja time gini terasa nak update blog tapi ok je kan sebab blog ni asyik besawang je ..So apa yang nak diceritakan ni? hmm apa kaitan dengan tajuk kat atas tu "TERSEDAR" argh masalah betul bila nak buat ayat ni .. macam ni dalam hidup ini pernah tak rasa takut? takut nak hadapi sesuatu?takut nak hadapi masalah, takut nak ambik risiko..macam-macam lagi lah hmmm pernah tak rasa macam tu? dan saya ada lah orang yang macam tu takut nak hadapi masalah takut nak ambik risiko, takut nak mencuba sesuatu that's why sy rasa dari dulu sampai la sekarang tengah menaip ni ha still the same person. Maksudnya kelemahan diri tu masih sama tak berubah. Kalau tak mencuba macam mana kita akan daapt hasilnya kan?Dapat kesan kelemahan tu tapi abaikan sebab apa?sebab selalu anggap diri ini berada di zon yang selesa. 
Tetapi mulai hari ini, ketika ini, saat ini, detik ini saya sedar yang saya perlu lakukan sesuatu perubahan dalam               
hidup. Biarlah rasa macam terlambat tapi lagi bagus kan daripada tak ada perubahan langsung ^_^.. Jadi jom lakukan perubahanan..

KISAH 2 

Salah satu problem saya dari dulu sampai sekarang adalah pengurusan masa yang tidak sistematik sebab tu la tesis sampai sekarang tak siap-siap lagi..dan sekarang dah last sem, sepatutnya dah submit n tunggu time untuk viva, sepatutnya juga lepas abis master ni boleh ke step yg seterusnya tapi...tapi disebabkan pengurusan masa yang tak betul ni, asyik bertangguh kerja, selalu fikir takut-takut tesis tak siap tapi no action jadinya masa yang berlalu tu abis macam tu je..rugi kan sangat terasa kerugiannya sekarang. Nampak macam simple je kan masalah ni tapi pengurusan masa yang tak betul ini sangat memberi impak kepada kehidupan yang lebih besar ye la kan kalau pengurusan diri pun tak betul macam mana nak urusan rumahtangga nanti?macam mana nak uruskan sesuatu organisasi?macam mana nak uruskan negara?

keyword 
TRUST YOURSELF

Allah ciptakan kita di dunia ini bukan sia-sia dan masalah yang paling besar yang kena kita hadapi adalah saat di soal oleh malaikat di kubur nanti dan perbicaraan di Mahsyar nanti. So kena jalani kehidupan di dunia ini dengan baik sebab setiap saat yang kita lakukan akan dipersoalkan kelak..
kepada sesiapa yang mengenali diri ini tegurlah andai diri ini alpa. huk..huk..huk.huk..
milkysmile

Sekian wassalam




Wednesday, July 9, 2014

Allah..Allah..Allah

Saudara-saudara kita diserang lagi!!




sama-sama kita doakan mereka. Ingat doa itu senjata orang mukmin


Kita tak mampu bantu mereka untuk berjuang di sana tetapi kita boleh bantu mereka melalui doa kita. Marilah kita berdoa untuk mereka. Hulurkan bantuan yang termampu.Untuk sumbangan ke Tabung Kecemasan Gaza 2014

Aman Palestin Bhd
MBB 562263010787
BIMB 12029010047880
CIMB 8600460353
RHB 21245760004907
BMMB 12070005133717

sumber: Aman Palestin
kredit to; 
http://www.akupenghibur.com/

Wednesday, July 2, 2014

Hari ni punya cerita..huhu

Assalamualaikum dan Salam Ramadan. Bersama-sama kita memanfatkan setiap saat di bulan yang mulia ini. Moga Ramadan ini lebih baik daripada sebelum ini. Jadikan ramadan kali ini sebagai platform ke arah menjadi Mukmin yang lebih baik..
milkysmile

So..apa yang nya dengan hari ini?menariknya sebab hari ini hari Rabu bersamaan dengan 4 ramadan.. tapi apa yang berlaku pada hari ini kepada aku sangatlah serabut..sabar jela..Stress dengan diri ini semua benda buat tak kena..buat keja tak hati-hati, buat keja yang sama banyak kali pon salah jgk..aigooo..aigoo. akhirnya diri sendiri yang penat, rugi masa, rugi tenaga, rugi elektrik, rugi kertas, rugi ink..keja tak siap-siap.. 
PhotobucketPhotobucketmilkysmile
Salah satu faktor kenapa jd macam ni hari ni (pada hal memang itulah perangainya) adlh, lepas subuh td tidoq, lepaih tu terjaga kalut2 siap2 mai keja, keluaq bilik tak sempat baca doa,mula keja tak baca Bismillah..Kesudahanya seharian kepala ni rasa macam tak betoi ja dan semua benda jadi kelam kabut..adui laa
Pengajaran kepada semua jgn jadi masa saya, Roomate slalu ckp yg ceq ni clumsy, memang diakui huk3..pa pun.. try to be a better person..Jom berazam jadi lebih baik
Chaiyok2 Nanii!!!!Fokus!!!

milkysmile



Tuesday, June 3, 2014

a.b.a.h

Petang td sebelum kemas kemas nk blik dri fakulti tiba tiba teringat nak call mak..tp abah yg angkat..kalau dengan abah 5 minit ja cakap..tu pon rasa lama dah tapi kalau dengan mak sampai kredit abis borak              
milkysmile

Tut..tut..
Assalamualaikum
Abah: wa'alaikumsalam
Me:abah sihat?
Abah: sihat sihat alhamdulillah 
Me: mak mana? 
Abah:mak p surau malam ni ada kuliah..awat call?
Me: saja ja..abah nak duit nak kawen hahaha
Abah: ok nnt abah masukkan
Me: erk???abah lawak je la
Abah: haha ok
Tut.tut..terputus hmm itulah  my abah..huhu

Wednesday, May 28, 2014

Sunday, May 25, 2014

T.E.R.D.I.A.M.S.E.J.E.N.A.K



Assalamualaikum

Tengah sibuk-sibuk nak siapkan artikel tiba-tiba seorang sahabat datang ke bilik. Dia baru pulang dari menghadiri kelas Riasalah An-nur. Bermula dengan perkongsian tentang ilmu yang sahabat sy perolehi seterusnya ia membuatkan saya terhenti seketika daripada melakukan kerja dan otak mula mentafsir setiap kata-kata sahabat saya tadi. Apa yang dikongsikan adalah usia muda ini adalah untuk kita berpenat-penat. Maksudnya gunakanlah tenaga dan nikmat usia ketika muda ini untuk beribadah kepada Allah dengan sebaiknya. Hubungan dengan Allah itu perlu diperkukuhkan. Kita tak tahu samapi bila hidup kita kat dunia ini, panjangkah umur kita hingga tua nnt? kita jamin kah bila kita bazirkan masa muda kita dengan perkara yang sia-sia kita akan diberi kesempatan untuk cover blik di usia tua? kita jaminkah bila tua nnt kita ada kekuatan nak beribadah seperti di usia muda?Kesimpulannya kita tidak tahu apa perancangan yang Allah tetapkan untuk kita. hmmm Ya Allah terasa sebak di dada kerana selama ini waktu itu dibazirkan dengan perkara yang tak bermanfaat. Banyak sangat manjakan diri dengan tidur dan rehat yang panjang. Padahal dunia ini memang tempat nak berpenat-penat kerana Syurga itulah tempat rehat yang abadi dan syaitan tak pernah penat sesaat pun untuk menyesatkan kita kerana dia tahu kelemahan kita.


p/s : ingatan juga buat diri sentiasa update niat supaya kita tidak tersasar daripada matlamat utama kehidupan di dunia ini.
Syukur kepada Allah kerana menghadirkan sahabat-sahabat yang baik dalam hidupku
                        

Thursday, May 15, 2014

B.E.L.I.E.V.E


Bila mana kita merasakan bahawa diri ini kesepian dan keseorangan, jangan menganggap bahawa waktu sudah terhenti buat kita dan jangan anggap bahawa kita tidak mampu melakukan apa-apa. Bila mana perasaan seperti ini menyelubungi diri,cuba cari kekuatan di situ, garapkan impian. Jangan biarkan hari-hari kita mendung dengan perasaan srbegitu. EVERYTHING IS ABOUT BELIEVE..ya kepercayaan dan keyakinan yang tinggi pada ALLAH bahawa tiada yang MUSTAHIL DALAM DUNIA INI DENGAN IZIN-NYA. Walau siapa pun diri kita..kita mampu memgubah diri ini ke arah yang lebih baik jika kita yakin dengan kemampuan diri dan yakin Allah ada untuk kita



Believe +Dream + action + Tawakal + Be grateful

Tuesday, April 1, 2014

JANGAN MENYESAL



Assalamualaikum w.b.t. hmm lama benar tak meng"update" belog ni. Sibuk sangat sejak akhir-akhir tapi dalam kesibukan yang diciptakan sendiri ni banyak perkara jugak tak settle2 so apa yang sibuknya? and the answer is "sibuk menghabiskan masa". Ya Allah itu tandanya iman aku lemah. Astaghfirullah lemahnya diri ini. Masa itu sangat tinggi nilainya.So sama-sama kita (terutamanya diri ini) muhasabah diri kembali. Jangan biarkan setiap saat masa yang berlalu itu kita bazirkan tanpa mendapat keberkatan dan keradhaan dari Allah. Update kembali niat, matlamat hidup kita agar kita tidak tergolong dalam golongan yang menyesal ketika di Masyar nanti. Akhir kata saya sentiasa mendoakan kita sama-sama mendapat keampunan dan keredhaan dari Allah
p/s : Letakkan duna di tanganmu dan akhirat itu dihati.mga kita sama sama jadi orang yang berjaya ^_^. Hargailah nikmat hidup yang diberikan

Tuesday, January 7, 2014

Masih Belum Terlambat

                                             Assalamualaikum dan Selamat Tahun Baru Semua
Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana mengurniakan nafas dan nyawa untuk meneruskan kehidupan di dunia yang fana ini


Subhanallah, Alhamdulillah, AllahuAkbar

So apa kaitan dengan tajuk entri ini "masih belum terlambat" sebenaqnya masih belum terlambat la untuk saya nak ucap Selamat Tahun baru kepada semua hehehe
Pantas betoi masa berlalu tup-tup dah masuk tahun 2014, Jadi apa azam tahun baru ini? apa pun azam yang ada terpulang la pada diri masing-masing sebab setiap orang tu pasti punya azam, keinginan dan harapan yang tersendiri. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua. Walaupun apa jua azam serta keinginan yang kita nak kecapi dalam hidup ini Jangan lupa update niat dan Iman kita. Semoga tahun ini lebih banyak dan baik amalan kita daripada tahun yang lalu. Bagi sesiapa yang meraa diri itu banyak melakukan kesilapan dan dosa, selagi roh masih di jasad masih belum terlambat untuk kita kita berubah. U-TURN kembali ke jalan yang lurus. Asam garam dalam kehidupan kadang-kadang kita tersilap atau tersalah pilih jalan. Sesuai lah dengan analogi  bahawa di dunia ini, kita ibarat pengembara, dalam perjalanan kita untuk ke destinasi yang Abadi kadang-kadang kita tersesat jalan sebab dalam satu jalan yang lurus itu banyak benar persimpangannya. Jadi masih belum terlambat untuk kita cari balik jalan yang lurus itu. Kalau kat dunia ni time kita sesat jalan,  kita ada gps, papa-go,wazenavigation atau apa ja applications  tuk tunjuk jalan supaya kita tak sesat (walaupun kadang-kadang sesat jugak guna benda alah ni). Jadinya dalam perjalanan kita untuk beremu Sang Pencipta kita berbekalkan Iman dan Taqwa untuk memandu kita ke jalan yang lurus. Walaupun tersasar berdoalah pada Allah supaya berikan kita petunjuk. Sekali kita tersesat bukan selamanya kita terus berada dalam kesesatan kecualilah orang-orang yang suka dan selesa berada dalam kesesatan tu dan tak nak cari jalan keluar. Janganlah gusar Allah itu MAHA PENGASIH lagi MAHA PENYAYANG. Dia tak akan biarkan hamba-hambaNya yang ingin kembali padaNya terkapai-kapai tanpa arah tujuan. Kalau kita yakin dengan Allah pasti Allah akan tunjukan jalan.

Akhir kata, Kepada kalian selamat menjalani kehidupan, moga apa yang diimpikan tercapai dan moga kita sentiasa berada dalam rahmat-Nya.



Berikutan kegagalan untuk memenuhi azam pada tahun lepas, so tahun ni senaraikan sikit ja. Perkara yang diazamkan tu biar sedikit tapi istiqomah berpanjangan. Sepertimana Hadis Rasulullah S.A.W  Maksudnya: 
"Wahai Rsulullah, katakanlah kepadaku satu ungkapan tentang Islam,yang saya tidak memintanya kepada seorang pun kecuali kepadamu"Rasulullah SAW bersabda " Katakanlah, aku beriman kepada Allah, kemudian istiqamahlah" Hadis Riwayat Muslim no 38; al-Nasa'i no 11489 dan Ibn Majah no.3972




okeyh Jom berjuang
hmm esok plak exam undang2 keluarga Islam. Jom study



 Kepada sesiapa yang tengah exam tu selamat maju jaya diucapkan Usaha+doa+tawakal 



Monday, December 16, 2013

Tentang Rasa


Pada saat dan ketika ini tertiba hati rasa seperti ada sesuatu yang tidak kena. Macam-macam perkara tiba-tiba menerpa di benak fikiran membuatkan hati jadi tak keruan..Perkara pertama yang terlintas difikiran ..bila mana perasaan-perasaan seperti ini muncul adalah kerana hati ini macam lama jer tak bagi makan..asyik bagi perut jer makan..mungkin juga sebab mcam dah lama jer tak update blik niat “Mengapakah aku di hidupkan?..untuk apakah aku hidup?”Sangat menyedihkan kerana kurangnya tarbiyyah hati menyebabkan hati jadi kosong..kosong dan kosooooooooong..

Mode:Muhasabah diri


“Bila mana ruh masih di jasad..kita masih ada peluang untuk berubah untuk jadi lebih baik..Pilihan itu ada di tangan kita “(nasihat untuk diri)moga hari esok lebih baik dari hari ini.



Tuesday, September 24, 2013

Semangat!!dimanakah kau??

Sekarang nie dah masuk sem baru,sepatutnya permulaan sem baru ni mestilah berkobar semangat untuk meneruskan pengajian tetapi tidak bagi diri ini..tak tahu lah kenapa lah rasa macam  tak semangat nak belajar (sangat tidak suka dengan perasaan dan sifat malas yang melampau dalam diri ini). Kalau sifat sebegini berlarutan dalam diri macam mana nak jadi orang yang berjaya dan menyumbang kepada Agama, masyarakat dan negara. So macam mana nie aigoo tertiba terfikir call mak la

Me : Assalamualaikum
Mak : Wa’alaikumussalam ha awat?
Me: Saja rindu
Mak: (gelak) abis kredit ja bdk nie, ha kelas macam mana?
Me:  hmmm oklaah ,mak..orang jadi malas la sem ni tak tau kenapa
Mak: ish kakak nie awat jadi lagu tu..xmau la malas-malas kan kakak yg pilih nak sambung belajaq balik jd kena rajin la (selalu ja mak sebut ayat nie)
Me..hmmmm ok  lah mak Assalamualaikum
Mak: Wa’alaikumussalam dah jgn mlas2!!!!
Tuuuuuuuuuuuuuuuut…

Bila call mak rasa seronok jaa dan rasa semangat tu ada skit walaupun kata2 dy xlah menyuntik semangat pon..hehee , so ceq pon mengoogle laa untuk mencari sesuatu yg boleh dibaca  tertiba jumpa blog nie, tips untuk Berjaya fokus dan tekun macam menarik jer so ceq baca baca laaa hmm entry yg sringkas tapi padat dengan isi..jadinya bila baca entry tu muhasabah sekejap (untuk apa akau belajar,apa matlamatnya dan apa yang perlu difokuskan,istiqamah dan jgn menyerah itu sangat penting!!)



Pemenang tidak pernah berhenti dan mereka yang berhenti tidak akan pernah menang

Akhirnya apa yang nak dikata semangat itu boleh dicari macam juga minat boleh dipupuk . Apa yang penting terpulang kepada diri kita sendiri bak kata “Prof Muhaya KITA PERLU RESET MINDA KEPADA PERKARA-PERKARA YANG POSITIF”kalau asyik sebut malas jer... xde semangat laa.. macam mana nak berjaya kan?


ILMU ITU MILIK ALLAH DAN KITA SEBAGAI UMAT ISLAM KITA DITUNTUT UNTUK MENCARI ILMU
P/S :PERKARA YANG PALING PENTING HUBUNGAN DENGAN ALLAH..di manakah kita?huhuhu selalu alpa dan leka 

Saturday, June 22, 2013

Masa itu begitu pantas berlalu



Pejam celik pejam celik dah hampir satu semester berlalu..rasa macam baru je masuk balik UKM ni. Cepat betul masa itu berlalu. Sekarang dah nak nisfu Syaaban lepas itu kita akan ke bulan yang paling ditunggu-tunggu iaitu Ramadan(Bulan penuh keberkataan). Cepat kan masa itu berlalu, tertiba terfikir banyak tak amalan-amalan yang telah dibuat sebelum nie..huhu rasa macam waktu itu berlalu begitu sahaja tanpa digunakan dengan semaksima mungkin =(


ayat dalam surah Al-'Asr ini menunjukkan bahawa masa itu tersangatlah penting sebab itu Allah bersumpah dengan waktu "demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugiaan" kemudian Allah datangkan pula "kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan masihat menasihati dengan kesabaran". 

Oleh itu masa yang berlalu itu tidak akan sekali-kali dapat kembali. Jika masa lalu itu digunakan untuk hal-hal yang tidak bermanfaat maka ia akan mendatangkan kerugiaan buat kita kerana kita telah mensia-siakan nikmat waktu yang telah Allah berikan.
Kesimpulannya gunakankanlah masa yang ada ini semaksimum yang mungkin untuk kita beramal ibadah kepada Allah sebab kita tidak tahu bilakan waktu terakhir untuk diri kita.Mungkinkah esok?


pesan buat diri ini yang selalu alpa dan leka =( (tarbiyyah diri kena selalu supaya tidak leka dengan dunia)

Sunday, June 9, 2013





Assalamualaikum..apa khabar semua?macam mana iman kita hari ini?harap-harap semua baik-baik belaka lah..


Nak cakap apa eh..oh lupa pasal examination atau melayunya peperiksaan. Dulu bila dah sem akhir dan konvo ingatkan dah tamat lah perkataaan peperiksaan dalam kamus hidup saya..tup-tup bila dah sambung belajar balik ini nak tak nak kena la jugak menempuh peperiksaan. Bila time exam ni macam-macam gaya manusia jumpa. Semuanya sibuk study..contoh situasi :

·        libry yang sebelum ini biasalah, siap boleh kira orang lagi tiba jadi penuh macam tin sardine bila time nak exam,
·        sebelum ni makan sambil pengang handphone bila time exam makan sambil mata tengok nota.

·        Kiranya makan tengok nota, berjalan sambil pegang nota (kalau terjatuh pon bangun pastu tengok nota balik)atas bas tengok nota sebelum tidur pon tengok nota lagi sampailah tertidur..bagus betul tengok student time2 gini



Semuanya adalah kerana exam. Yelah time sebelum exam mana ada mana student buat perkara macam kat atas tu, kecualilah bagi orang-orang yang otaknya memang study 24 jam.
Cuba kita kaitan exam nie dalam kehidupan kita sebagai orang Islam. Kebanyakan orang bila time nak exam baru sibuk nak ulangkaji sebelum nie bahagia ja hidup. Semua orang berlumba-lumba ulangkaji supaya dapat menjawab peperiksaan dengan baik dan dapat pointer yang baik (bila pointer tinggi xpyh byat ptptn..hehe)

Hakikatnya dalam kehidupan kita di dunia ini kita pasti akan menempuhi peperiksaan jugak oleh Allah S.W.T. Bezanya ujian yang dibuat oleh Allah itu kita tidak tahu bila waktu dan tarikh dan masanya. Kalau di sekolah dan university ujian itu adalah untuk menguji tahap kefahaman kita sepanjang tempoh pengajian kita tetapi ujian dari Allah itu adalah untuk menguji tahap keimanan kita kepadaNya. Lagi satu ujian yang saya nak sebutkan di sini adalah semasa kematian kita nanti yakni di mana kita akan disoal oleh malaikat mungkar dan nakir. Apa yang bestnya soalan malaikat itu sebenarnya kita sedia tahu (soalan bocor nie) dan  walaupun sudah kita ketahui tetapi hanya keimanan dan amalan kita di dunia ini akan menentukan segalanya.

Bila difikir-fikir balik..time exam di sekolah mahupun Universiti kenapa kita boleh skor exam tersebut,adalah kerana kita mengulang kaji dengan sungguh-sungguh dan kita tahu bila masanya peperiksaan tersebut akan berlaku. Tetapi bilamana dalam soal ujian Allah dan kematian  tiada siapa yang tahu melainkan Allah. Jadinya bila kita tak tahu tarikh tersebut kita akan jadi lalai ,tidak fokus dan lupa denga tujuan sebenar hidup kita di dunia ini. Kenapa jadi macam?tepuk dada Tanya Iman ^_^. Akhir kata bila mana kita gagal dalam exam disebabkan kita tak beljar bersungguh-sungguh dan sambil lewa je macam itu jugaklah pengakhiran hidup kita nanti..kita akan gagal kerana kita telah mensia-siakan kehidupan kita di dunia ini.



Walauapa pun kepada sahabat-sahabat di luar sana yang akan menduduki peperiksaaan, selamat maju jaya diucapkan. Usaha+Doa + tawakal = Insyaallah dengan Izin Allah kita akan Berjaya jika gagal jangan putus asa kerana semua itu adalah ujian dari Allah dan jadikan kegagalan tersebut sebagai penguat semangat kita untuk terus melangkah ke hadapan. Di samping sibuk mengulangkaji pelajaran tu jangan lupa tingkatkan hubungan kita dengan Allah(muhasabah untuk diri jugak). Jangan stess-stess 
                                                                                                                                                                   OK CHAIYOK2 AJA2 FIGHTING


Thursday, May 9, 2013

Erti Sebuah Kehidupan



Dalam melayari bahtera kehidupan  ini macam-macam perasaan kita akan rasa dan lalui, ada kalanya kita rasa bahagia, gembira, sedih., kecewa, marah, geram,putus asa dan bermacam-macam-macam lagilah perasaan yang ada. Setiap orang pasti akan merasai perasaan sebegini dengan situasi yang berbeza. Tipu la kalau sesorang itu hidupnya gembira sentiasa tak pernah rasa sedih (untunglah kalau ada orang mcm nie). Hakikatnya perasaan-perasaan sebegitu lah yang mewarnai kehidupan kita. Yang mengajar kita tentang kehidupan. Dalam hidup ini kita takkan selalunya rasa gembira.Ada saatnya bila mana Allah menguji dengan sesuatu ujian, sebagai contoh masalah rumah tangga,masalah dengan kawan-kawan-kawan,masalah dengan bos dan bermacam-macam-macam lagilah masalah yang ada kita akan rasa sedih, putus harapan dan menyendiri. Bila mana kita bermuhasabah kembali sebenarnya ujian Allah itu ada hikmahnya..ujian-ujian yang mendatang menjadikan kita manusia yang tabah dan cekal dan membuatkan iman kita bertambah jika kita bersangka baik terhadap Allah.



Dalam menjalani kehidupan ini juga kadang-kadang kita berhadapan dengan pelbagai jenis manusia dengan pelbagai jenis kerenah..Adakalanya orang itu membuat kita rasa gembira, mengajar kita mentarbiah diri, memahami diri, sedih, membuat kita rasa putus harapan pun ada jugak (nie jenis orang yang suka nk menjatuhkan orang haish) ada jugak yang  innocent … ada jugak yang serius jer,kita cakap mcma xda perasaan like a robot..ada jugak yang selalu buat kita rasa “sentap” ada jugak orang yang tak tahu nak klafikasikan apa dan macam-macam lagilah perangai manusia. Hakikatnya manusia nie memang sifatnya bermacam-macam perwatakan.kalau semua orang sama jer wataknya tak best jugak hidup. Apa yang pastinya semua ini adalah hikmah dari Allah dan dari segi psikologinya bagaimana kita nak berhadapan dengan manusia-manusia seperti yang dinyatakan di atas?. Apa pon kena berfikiran positif.. jangan mudah melatah..bertindak jangan ikut emosi. Ambil pengajaran daripada setiap orang yang kita kenal sebagai sesuatu yang positif barulah hidup kita tak streees je kan.


Dalam menjalani kehidupan di dunia ni..kadang-kadang kita terlupa apakah matlamat hidup kita? Untuk apakah kita dihidupkan? Ke manakah kita selepas ini?. Persoalan-persoalan sebegini selalu kita lupa (termasuklah diri ini) dek kerana terlalu terkejar-kejar akan dunia sehinggakan meninggalkan amalan-amalan yang menjadi saham untuk akhirat kelak. Manusia itu sifatnya lupa..oleh sebab itulah kita kena selalu bermuhasabah. “Refresh” balik diri dan upgrade diri menjadi insan yang lebih baik. Seperti manusia biasa yang lain aku juga kadang-kadang selalu lalai dan alpa..hmm apa yang dikejar pon tak tahu..tup2 masa itu berlalu tanpa melakukan perkara-perkara yang memberi kebaikan kepada diri dan masyakat (huhu sedih). Ini lah hidup kena berjuang..berjuang melawan nafsu dalam mentarbiyyah diri...berjuang untuk menjadi hamba ALLAH yg TERBAIK..berjuang untuk meraih redhaNYA..berjuang untuk mengapai syurgaNya.

           Hakikat yang perlu difahami kehidupan ini penuh mesteri sebab kita tak tahu apa yang akan terjadi pada diri keesokan hari-minggu hadapan-bulan hadapan-tahun hadapan tetapi tak salah untuk kita membuat perancangan dalam hidup dan sebaik2 perancangan adalah perancangan ALLAH. Hidup ini juga kata orang ibarat roda,kadang2 kita di atas dan kadang2 kita berada di bawah..Disaat berada di atas bersyukurlah dan di saat berada di bawah juga bersyukurlah kerana kita masih diberi nyawa untuk hidup dan itulah kehidupan yg perlu kita tempuhi.


Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. 
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Allah swt
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. 
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati. 
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. 
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. 
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

 akhir kata Hidup Ini Indah Jika Kita Pandai Melakarnya